Aperiam sunt quam qu
خوراک آغازین(استارتر) گوساله
استارتر گوساله

توضیحات کامل

اهمیت استفاده از خوراک آغازین (استارتر) گوساله

استفاده از خوراک گوساله – خوراک آغازین (استارتر) گوساله اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه، بر پایه تجربیات بدست آمده و پژوهش های علمی انجام شده، تغذیه و رشد مناسب گوساله ها در مدیریت مناسب گله های گاو شیری، اهمیت بسزائی دارد و بدلیل تمایل مجتمع های اقتصادی-دامپروری به کاهش هزینه های خوراک و بهبود وضعیت تلیسه ها، سعی در از شیرگیری هر چه سریعتر گوساله ها می شود. که برای رسیدن به این مهم نیازمند تکامل سریع دستگاه گوارش و خصوصاً شکمبه هستند.

تکامل شکمبه عموما” طی ۸ هفته نخست زندگی گوساله ها و با مصرف خوراک جامد  زمانی اتفاق می افتد که شکمبه شرایط زیر را دارا باشد:

  • جایگزینی و تکثیر باکتری های مفید در شکمبه
  • مصرف آب، شیر یا جایگزین شیر که رطوبت لازم برای تشکیل مایع شکمبه را تامین کند.
  • شکل گیری و انجام حرکات عضلانی شکمبه که موجب جریان یافتن مواد غذائی از شکمبه به سایر بخش های دستگاه گوارش میشود
  •  
  • قابلیت جذب مناسب اسیدهای چرب فرار، نیتروژن و… از بافت شکمبه
  • بوجود آمدن سوبسترا یا بستر مناسب برای رشد و فعالیت میکروب های شکمبه

پژوهش ها نشان داده اند که حضور باکتری ها در شکمبه، مصرف مناسب مایعات توسط حیوان، آغاز حرکات دستگاه گوارش و نفوذپذیری غشاء شکمبه به مواد غذائی یا به عبارت دیگر، تکامل شکمبه در گرو شروع استفاده از خوراک جامد در گوساله ها میباشد. پس میتوان نتیجه گرفت مهم ترین عامل در تکامل شکمبه، استفاده به موقع از خوراک جامد است.

از آنجائی که وجود اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک در شکمبه به ترتیب موجب افزایش طول و تعداد پاپیلاها یا پرزهای شکمبه می شوند و چون غلات حاوی کربوهیدرات های تخمیر پذیری هستند که به پروپیونات و بوتیرات تبدیل می شوند، منابع خوراکی مناسبی برای استفاده و حصول اطمینان از رشد و تکامل شکمبه می باشند، که نهایتاً منجر به استفاده بهتر گوساله ها از خوراک، افزایش مطلوب قد و وزن، پیشگیری از اختلالات متابولیکی ناشی از کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی ومقاومت در برابر بیماری های عفونی، از شیر گیری سریعتر و کاهش سن اولین تلقیح در تلیسه ها می گردد.

از طرف دیگر بدلیل نیاز بالای گوساله ها به پروتئین و سایر مواد مغذی جهت رسیدن به اهداف ذکر شده، باید در تغذیه گوساله ها از خوراک گوساله استفاده کرد که مواد تشکیل دهندهء آن از بین بهترین منابع موجود انتخاب و با فناوری مناسب جهت تامین تمام نیازهای حیوان تولید شده باشد.

خوراک آغازین (استارتر) گوساله Herdy

با توجه به مقالات متعدد  علمی و کاربردی، خوراک گوساله Herdy   به صورت پلت تهیه شده تا علاوه بر جلوگیری از مصرف انتخابی خوراک، باعث کاهش میزان ضایعات نیز بشود. همچنین حرارت اعمال شده در فرایند پلت سازی موجب پخت مواد اولیه و بهبود قابلیت جذب آنها می شود. بعلاوه فرایند پخت باعث کاهش بار میکروبی خوراک و مواد ضد تغذیه ای شده در نتیجه موجب پیشگیری از بروز بیماریهای گوارشی میگردد.

اهمیت ترکیبات خوراک آغازین (استارتر) گوساله Herdy

غلات: قابلیت هضم بالای نشاسته موجود در غلات خصوصا” ذرت و گندم علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای رشد گوساله ها موجب رشد و توسعه سریع پرزهای شکمبه نیز میگردد.

فول فت سویا: حرارت دادن دانه سویا سبب از بین رفتن مواد ضد تغذیه ای آن شده و دانه سویا را به ماده خوراکی کاملی برای تک معده ای ها هم از لحاظ انرژی و هم پروتئین تبدیل می کند. محصول خوراک گوساله استارتر با دارا بودن مقادیر مناسبی از چربی، اسید های آمینه ضروری، امگا۳ و امگا۶ علاوه بر خوشخوراکی بالا، منبع مناسبی جهت تامین انرژی حیوانات نیز می باشدکه در سرتاسر دنیا جهت تغذیه گوساله ها ار آن استفاده میگردد.

گلوتن ذرت: منبع پروتئینی با قابلیت هضم بالا و سرشار از اسید آمینهء ضروری متیونین میباشدکه در کنار دانه سویای پخته شده، موجب افزایش راندمان رشد گوساله می گردد.

ملاس: علاوه بر افزایش خوشخوراکی خوراک آغازین و دارا بودن مقادیر مناسبی از انرژی، با کاهش گرد و خاک موجبات جلوگیری از بروز ناهنجاریهای تنفسی را فراهم میکند.

پروبیوتیک و محرک رشد: موجب افزایش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش مشکلات گوارشی و بروز اسهال،کاهش تلفات، بهبود ضریب تبدیل و افزایش رشد روزانه میگردد.

ویتامین ها و مواد معدنی: که همگی از برترین شرکت های تولید کننده جهان تهیه شده و با فرمول اختصاصی، جهت بر طرف کردن نیازهای حیوان در داخل خوراک آعازین گنجانده شده اند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شرکتمزرعه طبیعت گرای همندتماس بگیرید.

 

آنالیز مواد مغذی (بر حسب ماده خشک) خوراک آغازین (استارتر) گوساله
ME kcal/kg ۳۰۰۰
NEG kcal/kg ۱۴۰۰
NEM kcal/kg ۲۰۰۰
چربی خام(حداقل) %DM ۳.۵
پروتئین خام(حداقل) %DM ۲۲.۵
فیبر خام(حداکثر) %DM ۴
رطوبت(حداکثر) % ۱۰
متیونین(حداقل) %DM ۰.۲۶
لیزین(حداقل) %DM ۰.۸۷

 

میزان مواد معدنی موجود در هر کیلوگرم
کلسیم(حداقل) %DM ۱
فسفر قابل جذب(حداقل) %DM ۰.۴۶
منیزیم %DM ۰.۲۶
منگنز ppm ۴۱
آهن ppm ۸۰
روی ppm ۵۱
مس ppm ۲۵
سلنیوم ppm ۰.۳
کبالت ppm ۰.۵
ید ppm ۰.۶

 

میزان ویتامین های موجود در هر کیلوگرم
ویتامین A kIU/kg ۴۵۰۰
ویتامین  D3 kIU/kg ۴۰۰
ویتامین  E IU/kg ۳۵
موننسین mg/kg ۵۰

مزایا و خصوصیات خوراک آغازین (استارتر) گوساله Herdy:

  • کوتاه شده دوره شیرخواره گی در گوساله ها
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش بروز بیماریهای گوارشی و تنفسی و در نهایت کاهش تلفات و وزن مطلوب از شیرگیری
  • جلوگیری از مصرف انتخابی اقلام خوراک توسط گوساله ها
  • توسعه سریع پرزهای شکمبه، افزایش مصرف خوراک و بهبود راندمان رشد
  • استفاده آسان
  • کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری

زمان از شیر گیری:

بهترین زمان برای از شیرگیری گوساله ها هنگامی است که روزانه به مقدار ۱.۵ کیلوگرم از خوراک آغازین مصرف کنند. مصرف خوراک گوساله از روز سوم پس از تولد، بصورت آزاد و در حد اشتها به همراه شیر مادر یا جایگزین شیر(شیر خشک) آغاز شود. توصیه میشود همواره آب تمیز به مقدار کافی در اختیار گوساله قرار گیرد.

شرایط نگهداری:

در جای خشک و خنک و بدور از تابش مستقیم خورشید نگهداری گردد.

بسته بندی:

 کیسه های ۲۵ کیلوگرمی.

ارسال نظر شما

ارسال نظر شما

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید