توکسین بایندر Maxisorp  بز و گوسفند

توضیحات کامل

مایکوتوکسین‌ها نوعی متابولیت‌های ثانویه قارچی هستند که در محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی وجود دارند. تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع مایکوتوکسین متنوع شناسایی شده‌اند.

قارچ‌های تولیدکننده‌ی مایکوتوکسین‌ها به دو دسته‌ی قارچ‌های مزرعه‌ای و قارچ‌های انباری تقسیم می‌شوند. قارچ‌های مزرعه‌ای مثل فوزاریوم مایکوتوکسین‌های خود را در مزرعه تولید می‌کنند، در حالی‌که قارچ‌های انباری مانند آسپرژیلوس و پنی‌سیلیوم مایکوتوکسین‌ها را در محصولات کشاورزی در انبارها تولید می‌کنند. عواملی مانند رطوبت، دما، تاریکی و مدت زمان نگهداری محصولات نقش مهمی در رشد قارچ‌ها و تولید مایکوتوکسین‌ها توسط آن‌ها دارند.

مایکوتوکسین‌ها به راحتی وارد زنجیره‌ی غذایی انسان و دام می‌شوند و آسیب‌های خود را ایجاد می‌کنند. بنابراین، تنها راه مقابله با مایکوتوکسین‌ها، حذف آن‌ها از زنجیره‌ی غذایی است. یکی از روش‌های مؤثر برای حذف مایکوتوکسین‌ها، استفاده از جاذب‌های مایکوتوکسین است که طراحی شده‌اند تا جذب مایکوتوکسین‌ها در دستگاه گوارش را متوقف کنند، زیرا حذف آن‌ها از مواد غذایی تقریباً غیرممکن است.

مایکوتوکسین بایندرها به دقت برای جلوگیری از جذب مایکوتوکسین‌ها در دستگاه گوارش طراحی شده‌اند. آن‌ها شامل انواع معدنی و آلی هستند که توانایی جذب گسترده‌ای از مایکوتوکسین‌ها را داشته و باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

    غیرقابل هضم و جذب در دستگاه گوارش
    توانایی جذب و نگهداری مایکوتوکسین‌ها تا دفع مدفوع
    ثابت ماندن ویژگی جذب و نگهداری در pH مختلف گوارش
    سرعت جذب بالاتر از سرعت جذب دستگاه گوارش
    پخش پذیری بالا در مواد خوراکی

با توجه به ویژگی‌های مذکور، هیچ ماده‌ای قادر به انجام تمام این کارها به تنهایی نیست. بنابراین، اکثر مایکوتوکسین بایندرها از ترکیبی از اجزای مختلف تشکیل شده‌اند تا گستره‌ی وسیعی از مایکوتوکسین‌ها را با راندمان و سرعت مناسبی جذب کرده و از جذب مجدد آن‌ها جلوگیری کنند.

 

MaxiSorp یک نوع جاذب وسیع الطیف مایکوتوکسین است که شامل چهار جزء است:

 

    جزء بر پایه‌ی کلِی: شامل بنتونیت لایه‌ای فرآوری شده، زئولیت اصلاح شده و خاک دیاتومه‌ی فرآوری شده است. این جزء قادر است به طور فیزیکی مایکوتوکسین‌ها را درون لایه‌های خود به دام بیاندازد و از آزاد شدن آن‌ها تا انتهای دستگاه گوارش جلوگیری کند.
    زغال فعال اصلاح شده: سطح ذرات زغال فعال اصلاح شده انواعی از گروه‌های مختلف مایکوتوکسین‌ها را جذب کرده و از جذب مواد مغذی کم‌نیاز جلوگیری می‌کند.
    دیواره‌ی مخمر: شامل بیوپلیمرها و بیوالیگومرهایی مانند بتا گلوکان‌ها، مانان‌ها و مانوپروتئین‌ها است که توانایی جذب برگشت‌ناپذیر بسیاری از مایکوتوکسین‌ها را دارد.
    اسید ارگانیک: از نوعی خاص از اسید ارگانیک استفاده می‌شود که علاوه بر جذب مایکوتوکسین‌ها، از کبد در مقابل اثرات مخرب آن‌ها محافظت می‌کند و تغییرات مخرب بیوشیمیایی خون و سرم را جلوگیری می‌کند.

تمامی اجزاء MaxiSorp دارای پایداری بالا در محدوده‌ی pH میان ۲ تا ۹ هستند و غیرقابل هضم و جذب در دستگاه گوارش می‌باشند. پس از جذب مایکوتوکسین‌ها، آن‌ها به همراه مدفوع از بدن دفع می‌شوند

 

 

ارسال نظر شما

ارسال نظر شما

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید